Direktlänk till inlägg 21 juli 2008

Vad ska man med reklambyråer till?

Av Nielsen - 21 juli 2008 19:20

En mycket bra artikel skriven av Bengt Håkansson. Hans artikel i helhet hittar du här:

http://www.appelberg.com/content/view/127/38/


Reklambyråer skryter med att vara kreativa. Men till vilken nytta? Med få undantag missar de oftast hela poängen, nämligen att framgångsrikt kommunicera ett varumärkeslöfte.

Ska man tro reklambyråerna själva, så är de den självklara partnern när det gäller att bygga varumärken. Länge ansåg man sig till och med ha monopol på denna disciplin, genom att hävda att traditionella reklammedia var den enda och givna kanalen för just varumärkesbyggande.

Idag har väl även byråerna tvingats inse att i princip all kommunikation, mekanisk liksom personlig, påverkar varumärket, positivt eller negativt. Därför är ingen kanal i sig bättre eller sämre än någon annan, utan det avgörande är istället kommunikationens innehåll. En ren priskampanj gör inte mer för varumärket för att den placeras i tv istället för i ett enkelt direktreklamblad.

Vad kännetecknar då varumärkesbyggande kommunikation? Vilka krav ska du ställa, oavsett om du vänder dig till en konventionell reklambyrå eller till någon annan kommunikationskonsult?

Varumärkets grundläggande uppgift är att differentiera ditt erbjudande från konkurrenternas. Kan du inte differentiera erbjudandet, så kan du inte heller differentiera priset, och då vinner alltid lägsta pris.

Utgångspunkten för allt varumärkesbyggande är därför att definiera varumärkets unika egenskaper och formulera den i ett tydligt varumärkeslöfte. Kommunikationskonsultens jobb (och skyldighet!) är sedan att gestalta och dramatisera detta löfte på ett trovärdigt och engagerande sätt. Oavsett i vilket medium det presenteras.

I praktiken innebär det att reklambyråernas omhuldade kreativitet måste utgå från varumärket, inte från dem själva. Det räcker alltså inte med att reklamen som sådan är uppseendeväckande eller unik, utan den måste visa varför din produkt eller tjänst är unik, och gärna på ett uppseendeväckande vis.


En mycket bra artikel skriven av Bengt Håkansson. Hans artikel i helhet hittar du här:

http://www.appelberg.com/content/view/127/38/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nielsen - 14 september 2008 16:38

Ok, då är det bevisat. Jag är ensam på det här stället. Helt ensam. På måndag ska jag på intervju på en webbyrå. Önska mig lycka till! ...

Av Nielsen - 13 september 2008 11:47

Finns du där ute, eller är det bara jag som bloggar här??Snälla hör av dig om du ser det här, oavsett vem du är.   Sen har jag en fråga till. Ska man välja en reklambyrå, pr-byrå eller webbyrå? ...

Av Nielsen - 26 augusti 2008 20:58

På nätet funkar det inte med copywriting. Eller, jo, det gör det. Men inte som vanligt. "Vanlig" copywriting funkar inte. Man måste "krydda" texten med nyckelorden. Om jag tex vill att det här inlägget ska placera sig bra i googles sökträfflista på o...

Av Nielsen - 24 augusti 2008 23:19

En reklambyrå som har koll på internetbaserad reklam efterlyses. Någon som känner till en sådan reklambyrå?...

Av Nielsen - 11 augusti 2008 23:31

Funkar reklam hos en webbyrå? Kan de det?? Nån som vet om det?Jag befarar att de inte kan nåt om reklam. Överbevisa mig gärna....

Ovido - Quiz & Flashcards