Direktlänk till inlägg 21 juli 2008

Reklam & miljö

Av Nielsen - 21 juli 2008 19:39

"Miljövänlig" är ett ord som förekommer då och då i reklamen. Men ordet får bara användas om varan förbättrar miljön eller inte påverkar den alls. Bilar kan till exempel inte kallas miljövänliga. Även om en bil drar lite bensin och har den bästa avgasrening som finns är den ändå inte miljövänlig. Ett tvättmedel kan inte heller vara miljövänligt, möjligen skonsamt mot miljön.

De senaste tjugo åren har Marknadsdomstolen behandlat många ärenden som gäller begreppet "miljövänlig" i reklam. Domarna kan sammanfattas i några viktiga punkter:

  • Påstår man att en vara är "miljövänlig", "naturvänlig" eller liknande, ger det konsumenten intrycket att varan är bättre för miljön än andra liknande produkter på marknaden.
  • Ordet "miljövänlig" kan egentligen bara betyda något som förbättrar eller åtminstone inte skadar miljön. För att få använda ett sådant begrepp i reklamen måste man kunna styrka att produkten, om man granskar den "från vaggan till graven", kan förbättra, eller åtminstone inte skada miljön.
  • Reklam för miljöbelastande produkter får bara tala om produktens påverkan på miljön i jämförelse med andra produkter inom samma område.
  • Uttrycket "biologiskt nedbrytbart" får bara användas om alla beståndsdelar i en produkt är biologiskt nedbrytbara.

 
 
Mina-Jakthundar

Mina-Jakthundar

21 juli 2008 22:10

Oh härligt någon som tar reda på fakta till mig och sen har bara jag att läsa. Tack!!!

http://mina-Jakthundar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nielsen - 14 september 2008 16:38

Ok, då är det bevisat. Jag är ensam på det här stället. Helt ensam. På måndag ska jag på intervju på en webbyrå. Önska mig lycka till! ...

Av Nielsen - 13 september 2008 11:47

Finns du där ute, eller är det bara jag som bloggar här??Snälla hör av dig om du ser det här, oavsett vem du är.   Sen har jag en fråga till. Ska man välja en reklambyrå, pr-byrå eller webbyrå? ...

Av Nielsen - 26 augusti 2008 20:58

På nätet funkar det inte med copywriting. Eller, jo, det gör det. Men inte som vanligt. "Vanlig" copywriting funkar inte. Man måste "krydda" texten med nyckelorden. Om jag tex vill att det här inlägget ska placera sig bra i googles sökträfflista på o...

Av Nielsen - 24 augusti 2008 23:19

En reklambyrå som har koll på internetbaserad reklam efterlyses. Någon som känner till en sådan reklambyrå?...

Av Nielsen - 11 augusti 2008 23:31

Funkar reklam hos en webbyrå? Kan de det?? Nån som vet om det?Jag befarar att de inte kan nåt om reklam. Överbevisa mig gärna....

Ovido - Quiz & Flashcards