Direktlänk till inlägg 21 juli 2008

Regler för miljöreklam

Av Nielsen - 21 juli 2008 19:40

Reklam och marknadsföring ska vara vederhäftig, det vill säga saklig och trovärdig. När reklam som riktar sig direkt till konsumenten innehåller teknisk information eller andra påståenden som kan vara svåra att kontrollera eller förstå, ska man kunna ställa särskilda krav på det som påstås i reklamen.

Internationella Handelskammaren, ICC, har antagit särskilda regler för miljöpåståenden. ISO 14021 är en internationell standard som behandlar företagens användning av egna miljöuttalanden i marknadsföringen. Utifrån bland annat ICC-reglerna och ISO 14021 kan man dra vissa slutsatser:

  • Bara miljöargument som kan styrkas med aktuell, faktabaserad dokumentation får användas. Utvecklingen på miljöområdet går snabbt och faktaunderlaget kan bli föråldrat.
  • Generella påståenden ska kunna visas vara giltiga vid en helhetsbedömning av miljöeffekterna. Vaga och oprecisa påståenden ska undvikas.
  • Det ska inte råda någon tvekan om ifall miljöargumentet avser själva produkten eller förpackningen.
  • Frihet från "irrelevanta" substanser ska inte åberopas, det vill säga att produkten saknar ämnen som över huvud taget inte har med produktområdet att göra.
  • Om man till exempel åberopar att en vara är "klorfri" bör kloret i varan inte ha ersatts av ett annat, lika problematiskt, ämne.
  • Symboler, märken etc får inte felaktigt ge intryck av ett officiellt godkännande.
  • Text och bild kan tillsammans skapa mer långtgående påståenden än var för sig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nielsen - 14 september 2008 16:38

Ok, då är det bevisat. Jag är ensam på det här stället. Helt ensam. På måndag ska jag på intervju på en webbyrå. Önska mig lycka till! ...

Av Nielsen - 13 september 2008 11:47

Finns du där ute, eller är det bara jag som bloggar här??Snälla hör av dig om du ser det här, oavsett vem du är.   Sen har jag en fråga till. Ska man välja en reklambyrå, pr-byrå eller webbyrå? ...

Av Nielsen - 26 augusti 2008 20:58

På nätet funkar det inte med copywriting. Eller, jo, det gör det. Men inte som vanligt. "Vanlig" copywriting funkar inte. Man måste "krydda" texten med nyckelorden. Om jag tex vill att det här inlägget ska placera sig bra i googles sökträfflista på o...

Av Nielsen - 24 augusti 2008 23:19

En reklambyrå som har koll på internetbaserad reklam efterlyses. Någon som känner till en sådan reklambyrå?...

Av Nielsen - 11 augusti 2008 23:31

Funkar reklam hos en webbyrå? Kan de det?? Nån som vet om det?Jag befarar att de inte kan nåt om reklam. Överbevisa mig gärna....

Ovido - Quiz & Flashcards